Programy lojalnościowe: tak czy nie?

Sierpień 3, 2019 admin 0 Comments

Dziś pochylmy się nad tematem: Programy lojalnościowe: tak czy nie?

Na początek zastanów się czy jako Klient lubisz brać udział w programach lojalnościowych? Czy zbierasz punkty, naklejki, skanujesz kupony rabatowe, by skorzystać z rabatu lub dodatkowej usługi? Jeśli tak, to co Tobą kieruje, że decydujesz się na przywiązanie do tego konkretnego sprzedawcy, by spełnić wymagania programu? Co sprawia, że wybierając się na zakupy, idziesz specjalnie do sklepu, w którym zbierasz punkty, choć mógłbyś tym razem zakupy zrobić je w innym miejscu „po drodze”.

Jeśli nie jesteś fanem tego typu rozwiązań, to również odpowiedz sobie na pytanie – dlaczego? To ważna informacja dla Ciebie, jeśli jednak zdecydujesz się na udostępnienie takiego programu dla Twoich Klientów. Warto zastanowić, czy nie lubisz, bo: czujesz się przymuszony do systematycznych zakupów, czy może denerwuje Cię kolejna karta w portfelu, a może nie chcesz, bo nagrody są za mało atrakcyjne…?

Czy wiesz, że pozyskanie nowego klienta, to dużo większy koszt, niż utrzymanie tego, który już skorzystał z naszej usługi? Jak widać, warto więc zainwestować w obecnych Klientów, tak by zostali naszymi stałymi klientami. A jeśli udałoby się tak zadziałać, że Ci klienci sami korzystając z programu lojalnościowego przyprowadzą do Ciebie swoich znajomych? Czy to wtedy nie byłbyś na tak? Jeszcze raz postaw sobie pytanie: Programy lojalnościowe: tak czy nie? I przejdź do poszukiwania rozwiązań 😉

 

Jakie są możliwości „zbierania punktów”?

Najprostszą metodą jest wydrukowanie kuponów, na których za każdą usługę lub zakupiony produkt Klient otrzyma naklejkę / pieczątkę. Po uzbieraniu kompletu (najczęściej między 6 a 10 wizyt), klient otrzymuje no darmową usługę / produkt.

Inną metodą jest zwiększenie ilości punktów i w połowie drogi, zrobienie atrakcyjnego rabatu na usługę. Tu warto popatrzeć choćby na przykład Biedronki i ich świeżaków / słodziaków, o które tak ostro walczą rodzice. To maskotki, które miały być efektem ubocznym codziennych zakupów, a stały się niejako trofeum, które Rodzice – Zdobywcy przynoszą swoim dzieciom… Uwaga! zwróć uwagę na to, że niejednokrotnie organizując naklejki nawet w sposób niezgodny z regulaminem (kupując naklejki na różnych grupach ogłoszeniowych lub pozyskują je podczas wymiany za jajka niespodzianki) 😉

Ale jeśli nagroda nie będzie atrakcyjna, to klient nie uzbiera naklejek czy pieczątek do końca. Szybko zrezygnuje, dlatego też pojawiają się często kupony, które są na mniejszą liczbę punktów i szybką nagrodę – np. książkę w Lidlu.

Znanym i powszechnie stosowanym sposobem są karty plastikowe, magnetyczne, z kodami kreskowymi obsługiwane przez systemy kasowe, czy informatyczne; skanowanie pieczątek w postaci kodów QR, albo aplikacja lojalnościowa o budowie modułowej wykorzystującą technologie chmurowe. Na te szeroko pojęte karty naliczane są zakupy podczas zakupów (np. Payback, karta skarbonka w Auchan, karta w B1, na stacji Orlen itp). Tu warto zwrócić uwagę na to, że o ile Payback działa u różnych zrzeszonych sprzedawców, o tyle pozostałe wymienione działają tylko w sieci danych sklepów, czy stacji benzynowych. To bardzo wygodny system do zbierania punktów, jednak wiąże się on z większymi kosztami w momencie wprowadzenia go do firmy.

 

Czy program lojalnościowy zawsze oznacza obniżkę ceny?

Najczęściej wynikiem zebranych punktów jest możliwość otrzymania darmowego produktu lub usługi lub otrzymania ich w obniżonej cenie.

Czyli automatycznie przeliczamy w głowie ile będziemy „stratni”… Ale pomyśl, aby klient otrzymał np 11 usługę gratis – musi przyjść do nas 10 razy i z tych wszystkich wizyt zostaje nam marża pomniejszona o 10%… Jak myślisz, która opcja bardziej przywiąże go do naszej firmy… każdorazowe dawania rabatu 10%, czy wydanie karty klienta, na której postawisz „pieczątkę” i 11 wizytę otrzyma w prezencie.

Często karty obsługiwane w systemie informatycznym pomagają nam lepiej dopasować naszą reklamę do klienta. Gromadzą się na nich informacje o wszystkich zakupach, system jest w stanie wygenerować wiadomość i zaprosić klienta na dodatkowo punktowaną wizytę z okazji jakiegoś święta (np. Dnia Kobiet, Dnia Matki, czy urodzin).

 

Podjęłaś decyzję: Programy lojalnościowe: tak czy nie?

Zastanów się teraz, czy ulotki działają? Inwestowałaś w nie? Przyniosły efekt? Jeśli nie, to zapraszamy do przeczytania artykułu: Czy ulotki działają? I wyciągnięcia wniosków 🙂

 

 

 

Leave a Reply:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *